Tine Meyer

Maler/Grafiker

meyerquick@gmail.com
tinemeyer.dk

Slotshusvej 11
4690 Haslev
Denmark

Tlf: 56326525
Mobil: 29658987

KUNSTNERPORTAL / MEDLEMSLISTE
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z
Æ
Ø
Å
    Værker
    • CV
    • Mere info

    Tine Meyer

    Maler/Grafiker

    Grafiker og maler, medlem af BKF, Danske Grafikere, Kvindeligt kunstnersamfund, Grafisk Værksted Næstved, Fyns Grafiske Værksted

    UDSTILLINGER

    2019- 2014 Aforismer: Fyns Grafiske Værksted, Portalen i Greve, Næstved Grafiske Værksted: Seks grafikere og Træsnit,Grafikere i Vest:Goteborg, Mark Rothko Art Center Letland, Rundetårn: Dimension, Brandts 13 og Kastrupgårdsamlingen: Den sorte skole FGV., Silkeborg Bad Danske Grafikere, separat udst. Portalen i Greve, separat udst. Tychos Fond i Birkerød kunstf., separatudst. i Ringkøbing-, Vejle-, Næstved kunstforeninger

    2013-2008 Separatudst. Galleri Zenit, Artchance Galleri Heike Arndt, separat udst. Grafikgalleriet Næstved, French Art days Øksnehallen, gruppe-Grafikudst. Galleri Toldboden Kerteminde, Sommerudst. Masnedø, sommerudst. Galleri Rasmus kbh. Museum Bad Steben Tyskland med Danske Grafikere, gruppeudst. Grafik Galleriet, Værkstedsudst. Næstved Museum Boderne, Galleri Mortensen og Markmann Fuglsang og Kbh. Miniprints Rønnebæksholm, Tryk på tiden Danske Grafikere Vejle - og Bornholms Kunstmuseum og verden rundt. Separatudst. Limhamn kunstforening Sverige, Næstved Museum Boderne Grafikbogudgivelse med grafikere fra Grafisk værksted Næstved. Separatudst. Korsør kunstforening.

    2007- 2000 Separatudst. Køge Kunstforening, De fire på Galleri Sparresholm, Sommerudst. Vestsj. Amt Knabstrup, Separat udst. Galleri Gerly 02, 05, Separatudst. Galleri Marius 04, 06, Sommerudstillingen i Århus, separatudst. Arthouse Frb.

    1999- 1988 Påskeudst. I Tistrup, Udst. Af maleri og keramik Kahlers Galleri, Galleri Catalpa, Nationalmuseets kunstf. Danmarks statistik, Holmegård Bibliotek, Charlottenborgs forårs- og efterårsudstillinger, KE Kunstnernes efterårsudstillinger.

     

    UDDANNELSE

    Ecole Des Beaux Artes Paris, Designskolen Danmark, E-Design Kea, Hans Chr. Høiers malerskole, Glyptotekets tegneskole

    LEGATER

    Gerhard Hennings legat, Akademirådet legat, Legatbolig Paris, Tychos Fonds hæderslegat

    Ophold på Statens Værksteder SVK juni/juli 2019

    OMTALE I PUBLIKATIONER

    Diwan, Tidskrift for arabisk kultur 1/95, artikel: Tine Meyers billedverden, skrevet af kunsthistoriker Maria Fjeldborg
, HRYMFAXE, 1996, Mønsteret som abstrakt princip, introduktion til billedkunstneren Tine Meyer, af Ole Vincent Larsen

    Indtryk Udtryk Aftryk, jubilæumsudgivelse af Danske Grafikere 2008 Artchange Kunst fra Femern Bælt-regionen, 2013

    Arbejdsområder
    • Udstillinger
    • Kunstneriske konsulentopgaver
    • Kunstprojekter i samarbejde med virksomhed
    • Undervisning
    Udtryksformer
    • Grafik
    • Maleri
    • Keramik
    Motiv
    • mønstre
    • metropoler
    • Konstrueret realisme

    Storbyblues

     

    Om Tine Meyers billedunivers

     

     

    I sine malerier viser Tine Meyer os den moderne storby med dens virvar af mennesker, biler, skyskrabere, butikker, cafeer og indkøbscentre.  Spejlinger og genspejlinger forstyrrer og forvrænger det centralperspektiv, vi har været vant i kunsthistorien. I stedet sætter Tine Meyer et rum med mange perspektiver, som griber ind i hinanden på en måde, så overblikket forsvinder i et kalejdoskop af forskellige retninger og forsvindingspunkter.

     

    Andre kunstnere gennem tiden har benyttet sig af af et lignende formsprog og været lige så fascinerede af storbyen, dens fart og dens kaotiske uoverskuelighed.

    De italienske futurister med navne som Giacomo Balla, Gino Severini, Umberto Boccioni og, for arkitekturens vedkommende, Antonio Sant´Elia tog kubismens mangefacetterede udtryksmåde op i værker, der udtrykte fart, dynamik og voldsom bevægelse. Bevægelsen var gennemsyret af en optimistisk tro på den moderne teknologis velsignelser. Den gamle verden, inklusive dens kunstarv, skulle erstattes af en ny, stærk, maskulin og patriotisk kunst.

     

    Trods inspiration fra futuristerne er Tine Meyers malerier dog væsentligt anderledes. Fascineret, som hun tydeligvis er, af det pulserende storbyliv med de mange synsindtryk, er grundholdningen, den overordnede stemning, anderledes. Den teknologiske optimisme, som futuristerne dyrkede, har unægtelig fået et skud for boven, som vi har set bagsiden af metropolissernes fremvækst. Overbefolkning, forurening, social nød, kriminalitet, stress og, for manges vedkommende, ensomhed og social isolation er nogle af de fænomener, der som sorte skygger har klæbet sig til millionbyerne verden over. Deres glittede facader til trods.

     

    Den nedbrydning af de ordnede mønstre og deraf medfølgende tab af overblik er for Tine Meyer et tegn på, at ikke alt står godt til. Tværtimod. Hendes billeder udtrykker smerte over et nærvær, som er gået tabt i en hektisk verden, hvor vi dyrker facaderne, overfladen, pengene...og os selv. Alt for meget.

     

    Dette kommer også til udtryk i farveholdningen. Hvor futuristernes malerier var domineret af klare, rene og mættede kulører, er Tine Meyers billeder præget af en overvægt af brækkede, dæmpede og matte farver. Svovlgule, laksefarvede, petroleumsblå, blygrå, støvgrå og støvgrønne nuancer blander sig imellem hinanden afbrudt af små strøg af kraftige kulører, som kan virke nærmest skærende. Giver dette ikke ligefrem en undergangsstemning, får det i hvert fald malerierne til at have noget melankolsk over sig. Er futuristernes værker nærmest demonstrativt i dur, er Tine Meyers billeder grundlæggende i mol. Der er en stemning af utryghed over dem. Af usikkerhed og bange forudanelser.

     

    Samtidigt er der noget smukt over dem. Et melankolsk grundsyn udelukker ikke æstetisk behag eller glæde over livet generelt. Også i storbyens hektiske verden. For mit eget vedkommende trænger Chet Bakers musik sig frem for mit indre øre. Også nyklassiske kunstnere som Max Richter, Rhian Sheehan, Graham Richardson (Last Days) og Mark Dawson (Brambles) dukker op, når jeg ser på malerierne. Dette er selvfølgelig bare mig. Det er helt af afhængigt af den, som ser på billederne.

     

    At Tine Meyers billedverden sætter en masse tanker i gang, er imidlertid sikkert og vist. Hun har et sikkert greb om kompositionen, sit helt eget formsprog og en rigt varieret palet domineret af melankolsk virkende farver. Hun er helt sin egen.

    Tom Jørgensen, kunstanmelder på Jyllands Posten, redaktør af Kunstavisen.

     

     

    fotogravure, 65-40cm
    fotogravure, 60-30cm
    objekt, fotogravure
    objekt, fotogravure
    objekt, fotogravure
    maleri, olie, 160-120 cm
    maleri, olie, 120-100 cm