Tine Meyer

Maler/Grafiker

meyerquick@gmail.com
www.tinemeyer.net

Slotshusvej 11
4690 Haslev
Denmark

Tlf: 5632 6525
Mobil: 2965 8987

KUNSTNERPORTAL / MEDLEMSLISTE
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z
Æ
Ø
Å
    Værker
    • CV
    • Mere info

    Tine Meyer

    Maler/Grafiker

    Uddannelser: Hans Chr. Høiers malerskole, Glyptotekets tegneskole, École des Beaux-Arts, Designskolen indenfor keramik og tegning/grafik, E-design på KEA Legater: Gerhard Hennings legat, Legat fra Akademirådet, Tycho Fonds æreslegat. Ophold i Statens legatbolig Paris

    Medlem af BKF, Danske Grafikere, Fyns Grafiske Værksted, Næstved Grafisk Værksted, Kvindelige Kunstneres Samfund. Medlem af Faxe Kommunes Billedkunstråd.
    Jeg udfører derudover kunstkonsulentarbejde for Faxe Kommune Initiativtager til Kunstforeningen Kunstklubben Faxe

    Underviser i Billedkunst. Udstillinger (de vigtigste)

    2016 Brandts 13, Den Sorte Skole FGV, Silkeborg Bad DG, Kultunariet Faxe
    2015 Portalen i Greve, Birkerød kunstforening 2015 Tychos fond, Ringkøbing kunstf., Vejle kunstf., Næstved kunstf.
    2014-2008 Galleri Zenit, Artchange (Femernbælt) v. Heike Arndt, Grafik Galleriet, French art days Øksnehallen, Galleri Toldboden Kerteminde, Sommerudstilling Masnedø, Galleri Rasmus, Danske Grafikere på Museum Bad Steben Tyskland, grafisk værksted udst. Næstved Museum, Galleri Mortensen og Markmann kbh og Fuglsang, Miniprints Rønnebæksholm, Danske Grafikeres jubilæumsudst. I ind- og udland, Limhamn kunstforening, Sverige, Næstved Museum Grafik, Korsør kunstforening

    2008-2000 Køge Kunstforening, Galleri Sparresholm, Vestsj. Amt Knabstrup, Galleri Gerly, Galleri Marius, Sommerudstillingen i Århus
    2000-1988 Påskeudst. I Tistrup, Udst. Af maleri og keramik Kahlers Galleri, Galleri Catalpa, Nationalmuseets kunstf.Danmarks statistik,Holmegård Bibliotek, Charlottenborgs forårs- og efterårsudstillinger, KE Kunstnernes efterårsudstillinger. 

    Arbejdsområder
    • Udstillinger
    • Kunstneriske konsulentopgaver
    • Kunstprojekter i samarbejde med virksomhed
    • Undervisning
    Udtryksformer
    • Grafik
    • Maleri
    • Keramik
    Motiv
    • mønstre
    • metropoler
    • Konstrueret realisme

    Storbyblues

     

    Om Tine Meyers billedunivers

     

     

    I sine malerier viser Tine Meyer os den moderne storby med dens virvar af mennesker, biler, skyskrabere, butikker, cafeer og indkøbscentre.  Spejlinger og genspejlinger forstyrrer og forvrænger det centralperspektiv, vi har været vant i kunsthistorien. I stedet sætter Tine Meyer et rum med mange perspektiver, som griber ind i hinanden på en måde, så overblikket forsvinder i et kalejdoskop af forskellige retninger og forsvindingspunkter.

     

    Andre kunstnere gennem tiden har benyttet sig af af et lignende formsprog og været lige så fascinerede af storbyen, dens fart og dens kaotiske uoverskuelighed.

    De italienske futurister med navne som Giacomo Balla, Gino Severini, Umberto Boccioni og, for arkitekturens vedkommende, Antonio Sant´Elia tog kubismens mangefacetterede udtryksmåde op i værker, der udtrykte fart, dynamik og voldsom bevægelse. Bevægelsen var gennemsyret af en optimistisk tro på den moderne teknologis velsignelser. Den gamle verden, inklusive dens kunstarv, skulle erstattes af en ny, stærk, maskulin og patriotisk kunst.

     

    Trods inspiration fra futuristerne er Tine Meyers malerier dog væsentligt anderledes. Fascineret, som hun tydeligvis er, af det pulserende storbyliv med de mange synsindtryk, er grundholdningen, den overordnede stemning, anderledes. Den teknologiske optimisme, som futuristerne dyrkede, har unægtelig fået et skud for boven, som vi har set bagsiden af metropolissernes fremvækst. Overbefolkning, forurening, social nød, kriminalitet, stress og, for manges vedkommende, ensomhed og social isolation er nogle af de fænomener, der som sorte skygger har klæbet sig til millionbyerne verden over. Deres glittede facader til trods.

     

    Den nedbrydning af de ordnede mønstre og deraf medfølgende tab af overblik er for Tine Meyer et tegn på, at ikke alt står godt til. Tværtimod. Hendes billeder udtrykker smerte over et nærvær, som er gået tabt i en hektisk verden, hvor vi dyrker facaderne, overfladen, pengene...og os selv. Alt for meget.

     

    Dette kommer også til udtryk i farveholdningen. Hvor futuristernes malerier var domineret af klare, rene og mættede kulører, er Tine Meyers billeder præget af en overvægt af brækkede, dæmpede og matte farver. Svovlgule, laksefarvede, petroleumsblå, blygrå, støvgrå og støvgrønne nuancer blander sig imellem hinanden afbrudt af små strøg af kraftige kulører, som kan virke nærmest skærende. Giver dette ikke ligefrem en undergangsstemning, får det i hvert fald malerierne til at have noget melankolsk over sig. Er futuristernes værker nærmest demonstrativt i dur, er Tine Meyers billeder grundlæggende i mol. Der er en stemning af utryghed over dem. Af usikkerhed og bange forudanelser.

     

    Samtidigt er der noget smukt over dem. Et melankolsk grundsyn udelukker ikke æstetisk behag eller glæde over livet generelt. Også i storbyens hektiske verden. For mit eget vedkommende trænger Chet Bakers musik sig frem for mit indre øre. Også nyklassiske kunstnere som Max Richter, Rhian Sheehan, Graham Richardson (Last Days) og Mark Dawson (Brambles) dukker op, når jeg ser på malerierne. Dette er selvfølgelig bare mig. Det er helt af afhængigt af den, som ser på billederne.

     

    At Tine Meyers billedverden sætter en masse tanker i gang, er imidlertid sikkert og vist. Hun har et sikkert greb om kompositionen, sit helt eget formsprog og en rigt varieret palet domineret af melankolsk virkende farver. Hun er helt sin egen.

    Tom Jørgensen, kunstanmelder på Jyllands Posten, redaktør af Kunstavisen.

     

     

    fotogravure, 25-18cm
    fotogravure, 65-40cm
    60-35cm
    olie på lærred, 160-130cm
    monotypi, 60-80cm
    fotogravure, 60-30cm