Vidar Håkon Utvik

Billedkunstner

vidar@boennerups.net
www.vidarutvik.dk

Bønnerupvej 61
Bønnerup
8585 Glesborg
Denmark

Mobil: +45 3063 3799

KUNSTNERPORTAL / MEDLEMSLISTE
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z
Æ
Ø
Å
    Værker
    • CV
    • Mere info

    Vidar Håkon Utvik

    Billedkunstner

    Priser og udmærkelser

    Konsulentopgaver


    Konsulent i Offentlig udsmykning for Møre og Romsdal Fylke. 1984-86
    Randers Grafiske Værksted
    Medstifter af Foreningen Randers Grafiske Værksted, 0kt.96.
    Arrangerer med støtte fra Århus Amt, Litografisk Workshop 1996
    hvor 10 kunstnere inviteres til at udføre et farvelitografi som senere
    blev udstillet i samarbejde med Randers Kunstforening på Randers
    Kunstmuseum.

    Uddannelse


    Århus Kunstakademi 1976-77
    Det Jyske Kunstakademi 1977-81
    Grafisk Værksted, Hjørring. 1994

    Gruppe og kollektivudstillinger


    2006. "Passionsdage" 8.9.sept. Øksnehallen Kbh. Arr: www.lauritz.com
    www.djurslandskaber.dk
    2005. Kunst i Østjylland.
    2004. "Hav - lys og luft" Bønnerup Havn
    Nørre Djurs Kunsforening.
    2000. Foreningens åbningsudstilling med
    nørredjurskunstnere.
    1997. Grenå Kunstforening,
    Morten Skovmand,MereteE.Laurent
    Vidar Utvik.
    1996/97.
    Randers Kunstforening,
    "Litografisk Workshop 96"
    1996. Filosofgangen Odense.
    Kunstnergruppen ARDEN.
    1992. Grenå Kulturuge.
    1991. Nørre Djurs Kunstnere.
    1983 Møreudstillingen. Vestlandet.
    1980 Kunstnernes Påskeudstilling.






    Separate udstillinger

    2006- Påskeudstilling, Bønnerup Havn.
    Café Madam Brix, Norge:
    "TV-snapshots fra 11.sept." Grafik
    2005- påskeudstilling. Åbning af værksted og galleri på Bønnerup Havn.
    2004- FiskernesIndkøbsudsalg-Bønnerup.
    Maleri-akvarel-grafik.
    2002- Nørredjurs Kommune
    1997- Pottehuset- Nørager.
    1995- Galleri ved Kirken, Århus.
    1981- Udstillet separat i Norske
    1987- gallerier etc.


    Stipendier


    Tildelt kunstnerlejlighed i Oslo af Arnljot Løvstads Stiftelse. 1985-87

    Rejse og studieophold


    Studierejser
    Firenze, London, Paris og Istanbul.
    Berlin.

    Medlemsskaber

    BKF (Billedkunstnernes Forbund)
    Djurs Grafiske Værksted

    Udsmykninger


    Off. udsmykninger i Norge.
    Haram videregåande skule: Vægmaleri.
    Hellandheimen skole og daghjem, malerier.
    Møre og Romsdal Fylkesbåtar, akvareller.
    Ørstad Eldresenter, malerier.

    Andet

    Ned i malstrømmen


    ”Ned i malstrømmen” er titlen på en fortælling af Edgar Allan Poe fra 1841. Selvom Vidar Utviks billeder ikke har den samme skrækromantiske undergangsstemning som i den amerikanske forfatters novelle, er der alligevel en vis pointe i sammenligningen.
    Som den for længst afdøde poet har Vidar Utvik givet afkald på den objektivt registrerende naturalisme til fordel for en skildring af stemningsmæssige, for ikke at sige mentale landskaber med mere eller mindre eskatologiske undertoner. Ganske vist er Vidar Utviks udgangspunkt helt objektivt, han koncentrerer sig om motiver fra Nordjurslands kyster, men i det endelig resultat er næsten ethvert konkret pejlemærke forsvundet. Forsvundet og erstattet af landskaber, som hæver sig op over tid, sted og rum. Der er tale om evige og tidløse landskaber, hvor Vidar Utvik ikke så meget interesser sig for landskabsmaleriets traditionelle fikspunkter i form af horisontlinje, atmosfærisk perspektiv og for-, mellem- og baggrund, men i at fange naturens evigt kværnende processer: den konstante opbrydning og nedbrydning af former, som bølger, vind og, i et længere perspektiv, de geologiske forskydninger medfører på landskabet.
    Her er Vidar Utvik på bølgelængde med kunstnere som Per Kirkeby og den sene Claude Monet, som på hver deres måde opløser de faste former til fordel for en skildring af selve materiens foranderlighed. Det er præcis derfor, Vidar Utviks malerier og akvareller ved første øjekast ofte opleves som abstrakte. Blikket føres ind i et univers, hvor farver og former slynger sig voldsomt og elliptisk om hinanden og det er først ved at læse billedtitlen, at man bliver klar over, at kunstneren har et naturalistisk udgangspunkt. Et udgangspunkt som ofte er noget så jordnært og tilsyneladende prosaisk som et åudløb eller en strandbred, men i det færdige billede mere minder om den sugende malstrøm, der er beskrevet i Poes fortælling.
    Det står lysende klart, at Vidar Utvik er en kunstner, der engagerer sig selv helt og fuldt i skabelsesprocessen. Selv når han arbejder med fotografiske forlæg, er det den selvforglemmende, intuitive og dynamiske proces, der interesserer ham. Noget, der uden vaklen i geledderne får undertegnede til at rubricere Vidar Utvik som en i bund og grund romantisk kunstner i samme forstand som Per Kirkeby, Jackson Pollock og længere tilbage, William Turner, er romantiske kunstnere, optagede af det evigt foranderlige i det skabte og investerende sig selv fuldt ud i den kunstneriske proces.
    Vidar Utvik er med andre ord en kunstner, som kræver den samme indlevelsesevne af publikum, som han selv har lagt i processen. Vi skal investere noget af os selv og ikke bare være passive tilskuere til hans billeder. Prøve at huske eller genskabe de situationer, hvor naturens kræfter har fået os til at glemme os selv og vist, at mennesket ikke er herre over alt.
    Dette betyder imidlertid også, at Vidar Utvik stiller store krav til sin kunst. Den må aldrig blive til pæne og tilforladelige naturindtryk for så kunne man lige så godt fabrikere postkort. Det er præcist denne alt-eller-intet holdning til kunsten, der gør Vidar Utviks billeder spændende – det at han forvandler et stykke af Norddjurs til en manifestation af selve Jordens evige processer.

    Af Tom Jørgensen, redaktør af Kunstavisen.

    Arbejdsområder
    • Udsmykningopgaver
    • Farvesætningopgaver
    • Kunstneriske konsulentopgaver
    • Illustrationsopgaver
    • Kunstprojekter i samarbejde med virksomhed
    • Undervisning
    • Kunstforeningsudstillinger
    Udtryksformer
    • Grafik
    • Maleri
    • Keramik
    • Tegning
    Træsnit
    Træsnit
    Litografi
    Træsnit
    "Ankermand" Materiale: Drivtømmer, finér, tov, rusten jern
    "SHELTER" Materiale fra ophugget træbåd.
    "Ringe i græsset" Landart. Baunhøj Mølle Grenaa.
    Rød maske. Assemblage.
    Hvid hjelm. Assemblage
    Cylindrisk konstruktion-2. Assemblage.
    Cylindrisk konstruktion 3.
    Assemblage. Træpind,Glasfiber, siddeunderlag og træplade.
    Gummiobjekter på sokkel. 160x160 cm.
    Montage. plastic og gummi.
    Assemblage. PU-skum, emaljeret metal og gummi og træ.
    Samlebånd. Readymade.
    Tov på skabslåge. Assemblage.
    Patroner i klemme. Assemblage
    Skosåle i klemme.
    Kun en dråbe. Assemblage.
    Cylinfriske forme. Strandfund.
    Vogteren. Asseblage.
    Landskab