Anna Taina-Nielsen

Billedkunstner, MFA

annatainaart@hotmail.com
www.annataina.com

Elbagade 31, 2.tv.
2300 København S
Denmark

Mobil: 2363 8998

KUNSTNERPORTAL / MEDLEMSLISTE
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z
Æ
Ø
Å
    Værker
    • CV
    • Mere info

    Anna Taina-Nielsen

    Billedkunstner, MFA

    CV

     

    Anna Taina-Nielsen (1986)

    Lives and works in Copenhagen

    Studio: Atelierforeningen Prag 61, Prags Boulevard 61, 2300 Kbh S.

     

    Education

    2013-2015 MASTER OF FINE ARTS, The Royal Institute of Art, Stockholm, Sweden 

     

    2014 EXCHANGE PROGRAM, The Royal Danish Academy OF FINE ARTS, Painting Department, Copenhagen, Denmark

     

    2009-13BACHELOR OF FINE ARTS, Royal Institute of Art, Stockholm, Sweden                                                             

    2008-09KUNSTSKOLEN SPEKTRUM Kunstskolen Spektrum, Copenhagen, Denmark                                                                

    2007 KANNELJARVEN ARTSCHOOL, Lohja, Finland                                                                            

    2006 ENGELSHOLM KUNSTHØJSKOLE, Vejle, Denmark                                                                 

     

    Solo exhibitions

    2018 Between Surfaces, Relæet, Copenhagen, Denmark

    2017 Time is Money, Veddelev Bådelaug, Roskilde, Denmark

    2016 Decorations, Eks-rummet, Copenhagen, Denmark

    2016 FULL TIME WORK, C4 Projects, Copenhagen, Denmark

    2015 PRIVATE WORK, Matinkatu 24B, Espoo, Finland

    2015 Time is Money, Stockholm University, Sweden

    2015 FULL TIME WORK, Galleri Mejan, Stockholm, Sweden                                       

     

    Group exhibitions

    2018 COVER, Eks-rummet, Copenhagen, Denmark.

    2017 PAINTINGPOTLUCK, Eks-rummet, Copenhagen, Denmark. (Curated by Anna Taina-Nielsen)

    2017 On Stripes or die, TEGN: Art-space, Jyderup, Denmark

    2017 Kunstnernes Påskeudstilling KP17, Århus, Denmark

    2015 NATURE, POM Gallery, Mariefred, Sweden

    2015 Exhibiting Painting 2.0, OpenArt15, Örebro, Sweden                              

    2015 MFA Exhibition, Kungliga Akademin för de fria konsterna, Stockholm, Sweden                                     

    2015 Exhibiting Painting, KUVA-TILA, Helsinki, Finland

    2014 Rundgang 2014, Royal Danish Art Academy, Copenhagen, Denmark         

    2014 Wait Waste Week, Galleri FAFA, Helsinki, Finland

    2013 Affordable Art Fair, Stockholm, Sweden                                                 

    2013 BFA Exhibition, Campus Konradsberg, Stockholm, Sweden                       

    2012 Waiting for the miracle to come, Royal Institute of Art, Stockholm, Sweden                                           

    2012 Med kniven på struben, Galleri Nakke Hage, Copenhagen, Denmark

    2009 Kunstnernes Efterårsudstilling KE09, Gl. Holtegaard, Denmark                                                             

     

    Decorations/commission work                                                                      

    2018 Kulturhuset Indre By, Copenhagen, Denmark

    2017 Villa Kultur, Copenhagen, Denmark

    2017 Energimuseet, Bjerringbro, Denmark

    2017 BOSCH, Technical School, Balleruo, Denmark

    2014 Murmal together with J.F. Willumsens Museum, Frederikssund, Denmark

     

    Grants

    2016 Præmiering fra Statens Kunstfond: Full Time Work. C4 Projects, Copenhagen, Denmark

    2015 Stig Hedberg travel grant.

    2015 Gustaf och Ida Unmans donationsfond.

    2013 & 2010 Wilhelm Smiths Stipendium

     

    Workshops

    2017 Painting Workshop Absalons Skole, Roskilde. klassetrin 2-8., Maleworkshop med billedkunstner Kristine Hymøller.

     

    I mit kunstneriske virke undersøger jeg maleriet som form og medium. Jeg udforsker maleriets performativitet ved at iscenesætte malerakten og dokumentere denne process vha foto eller film.

     

    Mine værker er ofte beskuerinddragende i format og motiv, da de fremstår som et spor af en handling. Det statiske maleri, efterladt af processen, omslutter kroppen, og tyder på en aktivitet og en gestus. 

     

    Når jeg dokumenterer malerprocessen af maleri på lærred, forsøger jeg at mindske distancen mellem beskuer og kunstværk. Foto eller video dokumentationen er et resultat af billeder om billeddannelse, og gennem denne dokumentation, rejser der et spørgsmål til, hvad der er værket. 

    Er værket selve processen, dokumentationen af processen, eller er værket det endelige produkt i form af maleriet? Opstår værket i mødet mellem process og produkt, eller mellem beskuer og maleri? Værket forbliver ikke blot et statisk maleri, da jeg iscenesætter dets performativitet. Det er et maleri som gør noget, som har en handling.

     

    Når jeg arbejder med gentagelser i maleriet, refererer og rummer disse gentagende gestus til et koncentreret, tidskrævende og tålmodigt arbejde, hvor kroppen er i fokus. Det er ikke kun min krop som den arbejdende, der er i fokus, men også beskuerens krop i relation til værket. 

    Jeg er interesseret i hvad maleriet gør ved beskueren under og efter processen. Derfor arbejder jeg ofte in situ med malerperformances under udstillingsperioden. Når jeg arbejder med maleriet direkte på væggene i en udstillingssammenhæng, iscenesætter jeg kunstneren i rollen som en arbejder, og stiller spørgsmålstegn til kunstnerens plads på arbejdsmarkedet. Denne iscenesættelse af kunstneren står overfor, eller i modsætning til beskueren, som den iagttagende besøger.

     

    I værkerne “Full Time Work” og “Give and Take” undersøger jeg maleriet indenfor en bestemt tid og om maleriet kan være begrænset af tiden. Maleriperformancerne bliver til udfra forudbestemte rytmer og regler, og er fysisk og tidsmæssigt bestemt, idet de varer ved under hele udstillingsperioden. På denne måde har maleriets motiv intet forudkalkuleret resultat, men er derimod et resultat af tiden, hvori maleriet opstår.

     

    I “Full Time Work” maler jeg med en farve per time, i alt 8 farver på en dag. Denne regel og farvepallet gentager jeg for hver dag under udstillingsperioden. I “Give and Take” inddrager jeg beskueren i værket, ved at male en linje per besøgende, og ved at lade min farvepalet opstå på baggrund af beskuerens tøjfarve. På denne måde er det ikke kun jeg som den arbejdende, der efterlader et aftryk af min tilstedeværelse, men også tilstedeværelsen af de besøgende, bliver gjort synlig.

    I begge performance værker er formen defineret af en struktur. I “Full Time Work” opstår formen på baggrund af effektiviteten hos det arbejdende menneske, mens strukturen, og dermed formen, i “Give and Take” er i forandring, bestemt af den individuelle beskuer og antallet af beskuere.

     

    I mit seneste performative vægmaleri valgte jeg, i endnu højere grad at påtage mig rollen som en arbejdende maler, da jeg tilbød at lave et permanent vægmaleri i et kunstnerdrevet galleri, udfra galleristens regler. Galleristen bestemte deadline for maleriet, samt at reglerne for maleriet skulle være skiftevis røde og hvide striber med en bredte på 8,7 cm og en vinkel på 35 grader. Jeg dokumenterede hele malerprocessen på video, for at bevare den performative interaktion og aktualisere måden maleriet er en aktivitet på. Videoen blev vist til galleriets åbningsudstilling i September, og det tabte billede, den tabte information, blev på denne måde genskabt for beskueren. Titlen på værket “1.2.3.” refererer til den grundløn en maler tjente per time i 2017 (123 kr/time).

     

    Som en del af min kunstpraksis arbejder jeg meget med udsmykningsopgaver og malerworkshops for børn. Siden 2016 har jeg desuden været en stor aktør i det kunstnerdrevne udstillingssted Eks-rummet på Amager, hvor vi i dag er 5 kunstnere til at drive stedet. Tidligere på året lavede jeg en ny hjemmeside til Eks-rummet og den 1. December 2017 annoncerede vi et Open call for kunstnere til at udstille værker, udtænkt til rummet. På baggrund af de mange ansøgninger vi fik, lykkedes det os, at sammensætte et fuldt program for 2018. Det er blevet til ialt 13 solo udstillinger og 3 gruppeudstillinger, med nye såvel som mere etablerede navne fra den danske kunstscene, samt fra Sverige, Finland, England og Colombia.